عکاسی صنعتی شاخه‌ای پردرآمد، سخت و تخصصی در حوزه عکاسی است برای بسیاری از هنرجویان جذابیت خاصی دارد و این هنرجویان ترجیح می‌دهند پس از گذراندن دوران آموزش و کارآموزی وارد حرفه عکاسی صنعتی شوند. علاقه به این حوزه هم می‌تواند از درآمد خوب این حوزه ناشی شود و هم می‌تواند به علت تخصصی‌ بودن آن باشد. در حقیقت هر کسی نمی‌تواند با در دست گرفتن یک دوربین و حضور در محیط‌های تاسیساتی خود را عکاس صنعتی بداند و شروع به عکاسی کند. اصلا وارد شدن به محیط‌های صنعتی برای افرادی که در آن محیط شاغل نیستند امکان‌پذیر نیست و این مسئله نشان می‌دهد این حوزه چقدر با دیگر حوزه‌های عکاسی متفاوت است. به هر شکل با تسلط پیدا کردن بر روی مبانی عکاسی صنعتی و علاقه داشتن به این حوزه می‌توان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی پروسه درآمدزایی را آغاز کرد. با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

از لوکیشن عکاسی صنعتی نهراسید

اولین چیزی که به‌عنوان عکاس صنعتی باید با آن مواجه شوید و اگر مشکلی دارید، رفع کنید، مسئله لوکیشن عکاسی صنعتی است. شما به‌عنوان عکاس صنعتی قرار نیست در میان طبیعت، رنگ‌ها، غذاها و … عکاسی کنید و از همین ابتدا باید بدانید قرار است سر و کارتان با کارخانه‌ها، تاسیسات، تجهیزات صنعتی، سر و صدای بلند و … باشد. بنابراین باید یاد بگیرید که از لوکیشن عکاسی صنعتی نهراسید و با آن احساس راحتی کنید. محیط‌های صنعتی عموما در خارج از شهرها و دور از محل زندگی عادی و روزمره انسان‌ها قرار دارند. کشور ما یک کشور نیمه‌صنعتی محسوب می‌شود که در آن شهرها و شهرک‌های صنعتی مهمی مانند اراک، عسلویه، کرج، خارک و … وجود دارد. اگر سری به این شهرهای صنعتی زده باشید، متوجه می‌شوید محیط صنعتی از محل زندگی روزمره افراد دور است و نیروهای انسانی کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در طول دوران کاری خود مسیر رفت و آمد عموما طولانی را برای رسیدن به محل کار خود طی می‌کنند. این یک مسئله کاملا طبیعی است، چرا که اکثر کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی آلودگی زیست‌محیطی و صوتی بسیار زیادی دارند و اصلا صلاح نیست که مرکز تجمع این آلودگی‌ها نزدیک به محل زندگی انسان‌ها باشد. بر همین اساس کارخانه‌ها دورتر از محیط زندگی انسان‌ها تاسیس می‌شوند و شما به‌عنوان عکاس صنعتی روزهایی که برای انجام پروژه عکاسی آفیش هستید، باید در لوکیشن حضور پیدا کنید و در ابتدای کار این فرایند ممکن است برایتان سخت باشد. اما اگر قصد دارید در این حوزه فعالیت جدی داشته باشید، باید از همه این سختی‌ها گذر کنید و در وهله اول با محیط‌های صنعتی اخت بگیرید.

از دستورالعمل‌های ایمنی چه می‌دانید؟

محیط‌های صنعتی با کسی شوخی ندارند! فرقی ندارد شما عکاس مجموعه باشید یا مهندس مجموعه. به هر حال باید نکات ایمنی را در مرتبه اول برای حفظ سلامت جانی خود و در مرتبه بعدی به جهت به وجود نیاوردن مشکل برای کارفرمایتان رعایت کنید. حتما در طول سال با اخبار مجروح و یا حتی کشته شدن افراد در محیط‌های صنعتی مواجه می‌شوید. محیط‌های صنعتی بسیار خطرناک هستند و اگر نکات ایمنی به شکل کامل رعایت نشود، شما به هیچ وجه نمی‌توانید با خیال راحت عکاسی کنید. هر محیط کارگاهی و تاسیساتی دستورالعمل ایمنی مخصوص به خود را دارد و شما از همان زمانی که قرارداد خود را امضا می‌کنید باید بر رعایت اصول آن پایبند باشید. استفاده از وسایل ایمنی، کلاه، دستکش، عینک، پوشش مناسب و نزدیک نشدن به دستگاه‌های خطرناک ساده‌ترین نکات ایمنی است که باید مد نظر داشته باشید.

نورپردازی در عکاسی صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد

از نورپردازی چه می‌دانید؟ چقدر به اهمیت آن آگاهی دارید ‌و نحوه استفاده از تجهیزات نورپردازی وسایر تجهیزات عکاسی را بلد هستید؟ نورپردازی یکی از اساسی‌ترین مبانی عکاسی است و بدون انجام آن نمی‌توان مطلقا هیچ پروژه عکاسی را آغاز کرد. این فرایند در عکاسی صنعتی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند، چرا که شما به‌عنوان عکاس باید ریزترین جزئیات خط تولید، دستگاه‌ها، محیط و محصولات را در تصاویرتان به نمایش بگذارید و بدون کمک نورپردازی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین باید کاملا مبانی نورپردازی در عکاسی صنعتی را بشناسید و توانایی اجرای تکنیک‌ها در شرایط خاص را پیدا کنید. به‌طور کلی برای انجام عکاسی صنعتی دو منبع نوری وجود دارد؛ یکی نور نرم و دیگری نور سخت. نور نرم همان نوری است که از خورشید ساطع می‌شود و عکاسان آن را به‌عنوان طبیعی‌ترین نور می‌شناسند. چرا به این نور نرم گفته می‌شود؟ زیرا نور خورشید در نرم‌ترین، لطیف‌ترین و درست‌ترین حالت ممکن می‌تابد و به هیچ وجه تیزی و تندی متوجه سوژه شما نمی‌شود. در حقیقت نور خورشید عموما نیاز به تعدیل کردن ندارد و می‌توانید به شکل طبیعی از آن استفاده کنید. در محیط‌های صنعتی اگر قرار است در فضای باز عکاسی کنید، نور طبیعی بهترین منبع نوری برای شما خواهد بود. کافی است ساعات مناسبی از روز را انتخاب کنید و مختصات دوربین را طوری تنظیم کنید که نور با بهترین زاویه ممکن بر روی سوژه‌تان بتابد. اما نور سخت که در مقابل نور نرم قرار می‌گیرد، تمام منابع نور مصنوعی را شامل می‌شود. دلیل این که به این نور نورها نور سخت می‌گویند این است که نحوه تابش آن عموما تیز است و به شکل مستقیم روی سوژه می‌تابد. در واقع شما در بسیاری از لحظات عکاسی‌تان نیاز دارید که به کمک ابزارهای تعدیل‌کننده نور، زاویه و شدت تابش این نورها را تعدیل و نرم‌تر کنید. اما به هر حال شما نیاز به استفاده از نورهای مصنوعی خواهید داشت، چرا که یقینا نمی‌توانید از عکاسی از محیط کارگاهی و فضای بسته مجموعه‌های صنعتی خودداری کنید. در فضای بسته مجموعه‌های صنعتی عموما از پروژکتورهای نوری بسیار قدرتمند استفاده می‌شود و در صورت نیاز به نور بیشتر، شما می‌توانید از منابع نوری دیگر و تجهیزات تخصصی نورپردازی استفاده کنید. در نهایت چیزی که اهمیت دارد، شناخت شما از اصول نورپردازی و توانایی پیاده‌سازی تکنیک‌های نورپردازی خواهد بود.

اخلاق حرفه‌ای داشته باشید

در عکاسی صنعتی مسئله‌ای که اهمیت دو چندان پیدا می‌کند، داشتن اخلاق حرفه‌ای است. همان‌طور که گفتیم محیط‌های صنعتی محیط‌هایی خشک و تخصصی هستند که در آن نیروهای متخصص ساعات طولانی را می‌گذراند و عموما وقت و انرژی بحث کردن و فعالیت خارج از حوزه کاری خود را ندارند. شما به‌عنوان عکاس صنعتی باید اخلاق حرفه‌ای تعامل با چنین کارکنان و کارمندانی را داشته باشید و شرایط آن‌ها را درک کنید. فعالیت‌های صنعتی بسیار حساس هستند و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند نه فقط به خراب شدن محصول، که به قیمت از دست دادن جان کارکنان تمام شود. بنابراین شما به‌عنوان عکاس نباید تمرکز آن‌ها را بر هم بزنید و توقع بی‌جا از آن‌ها داشته باشید. اگر می‌خواهید در این مسیر موفق شوید، باید علیرغم تسلط به ابزارها و لوازم عکاسی نحوه تعامل با نیروهای انسانی حاضر در محیط‌ صنعتی را یاد بگیرید و به هیچ وجه خارج از خط قرمزهای اخلاق حرفه‌ای کاری انجام ندهید. خصوصا که نیروهای انسانی بخشی از سوژه‌های عکاسی شما هستند و اگر نتوانید ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید، حتما دچار مشکل خواهید شد. در مقابل اگر ارتباط دو طرفه خوبی میان شما شکل بگیرد، نه تنها فضای کار برایتان قابل تحمل‌تر خواهد شد، که می‌توانید با جزئیاتی از خط تولید آشنا شوید که کیفیت تصاویر شما را به شکل قابل توجهی بالا ببرد. قطعا نیروهای انسانی شاغل در محیط‌های صنعتی از روند کار و فعالیت خطوط تولید اطلاعاتی دارند که می‌تواند سوژه عکاسی شما شود. پس فراموش نکنید که شما در طول انجام پروژه‌های عکاسی همکار یکدیگر هستید و باید از تجربیات آن‌ها در جهت هر چه بهتر شدن خروجی تصاویر کمک بگیرید.

کلام پایانی

اگر چه علاقه اهمیت زیادی دارد، اما بدون تسلط بر روی مبانی عکاسی صنعتی نمی‌توان تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای در این حوزه شد. تسلط بر اصول نه فقط امکان استفاده درست از تجهیزات را به شما می‌دهد، که باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شده و کیفیت کارتان را قابل‌ توجه‌تر می‌کند. توصیه می‌کنیم حتما نکات گفته‌شده را در پروژه‌های عکاسی‌تان مد نظر قرار دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید