باید توجه داشته باشید، پس از تاسیس شرکت، باید آن را ثبت و در اداره مالیاتی کشور برای آن شرکت، پرونده مالیاتی باز کنید. تا زمانی که شرکت به فعالیت خود ادامه دهد باید هر ساله به اداره دارایی مالیاتی مراجعه و پرداخت‌ها را انجام دهید. اما ممکن است از ابتدا یا در نیمه راه، شرکت هیچ گونه فعالیتی را انجام ندهد و به گونه‌‌ای تبدیل به یک شرکت غیر فعال شود. در این صورت باید به اداره مالیاتی مراجعه و عدم فعالیت شرکت را با ارائه یک نامه گزارش دهید. نکته قابل توجه برای ثبت در اداره مالیاتی انتخاب انحلال شرکت یا غیر فعال است. اعلام کردن تغییرات شرکت شامل عدم فعالیت شرکت به معنای این است که امکان دارد در آینده این شرکت مجددا فعالیت خود را آغاز کند اما اگر انحلال شرکت را اعلام کنید، به معنای این است که دیگر شرکت هیچ گونه فعالیتی نخواهد داشت.

A close-up of hands shaking

Description automatically generated

انحلال؛ اختیار و یا اجبار؟!!

به طور کلی انحلال شرکت همیشه از روی اجبار نیست. درخواست انحلال شرکت دو دسته می‌شود:

انحلال اجباری

انحلال اختیاری

دلایل اجباری منحل شدن شرکت‌ها:

به هدف رسیدن موضوع فعالیت شرکت

همانطور که می‌دانید تمامی شرکت‌های تجاری و غیر تجاری برای رسیدن به اهداف خاصی تاسیس می‌شوند. در نتیجه، زمانی که به هدف می‌رسد تصمیم به انحلال شرکت می‌گیرند. استخراج از معادن می‌تواند مثال خوبی برای این مورد باشد. این شرکت‌ها بعد از اتمام فرآیند استخراج شرکت خود را متوقف می‌کنند. چرا که دیگر به هدف مورد نظر خود دست پیدا کرده‌اند.

A sign from a window

Description automatically generated

انقضاء فعالیت شرکت

زمانیکه شرکت تاسیس می‌شود، در اساسنامه زمان تاسیس آن نیز ذکر می‌شود. در نتیجه شرکت فقط می‌تواند در این زمان فعالیت خود را انجام دهد. بعد از اتمام انقضاء، شرکت باید فعالیت خود را متوقف کند.

ورشکستگی و بدهی

امکان دارد سهامداران و شرکاء شرکت توانایی تامین سرمایه مورد نیاز شرکت را نداشته باشند. این عامل می‌تواند به دلیل نوسانات بازار، تحریم‌ها اقتصادی و … باشد. در نتیجه مدیران کسب و کار که توانایی تامین بودجه اولیه را نیز ندارند اعلام ورشکستگی می‌کنند تا دیگر بیش از آن متضرر نشوند.

کاهش شرکاء شرکت

اگر تعداد شرکاء شرکت کم شوند و تنها یک نفر در راس امور بماند، در این صورت فعالیت شرکت متوقف می‌شود.

دلایل اختیاری منحل شدن شرکت‌ها

دلیل اختیاری انحلال شرکت‌ها تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شرکاء تصمیم به توقف شرکت بگیرند. ممکن است به دلیل کمبود بودجه و عدم توانایی اداره شرکت دیگر به ادامه فعالیت شرکت ادامه ندهند.

عدم فعالیت شرکت چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

عدم فعالیت شرکت را نباید با ورشکستگی اشتباه گرفت!!! امروزه بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند اما به دلایل مختلف مشغول به کار نیستند که همانطور که در بالا به آن اشاره شد باید نامه‌ی « عدم فعالیت » برای شرکت خود بزنند. این حالت با ورشکستگی کاملا متفاوت است.

اگر شرکتی که ثبت کردید به هر دلیلی (دلایلی نظیر ورشکستگی، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و …) هیچ گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیر فعال محسوب می‌شود.

  • توجه کنید که شرکت غیر فعال را نباید به حال خود رها کرد. چراکه ممکن شرکت شامل جرائم مالیاتی شود.

A screenshot of a computer

Description automatically generated

مراحل ثبت عدم فعالیت شرکت در اداره مالیات چیست؟

مراحلی که باید جهت ثبت عدم فعالیت شرکت در سازمان امور مالیات کشور انجام شود، دقیقاً با مراحل ثبت اولیه آن شرکت مشابه است. برای این کار لازم است فرایند قانونی آن طی شود:

  • ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها
  • تعیین حوزه مالیاتی و کد مالی شرکت تازه تاسیس
  • پلمپ دفاتر و تهیه نامهٔ مربوط به عدم فعالیت شرکت

اطلاع از عدم فعالیت شرکت‌ها توسط اداره مالیات ضروری است زیرا در صورت بی اطلاعی، به صورت خودکار برای شرکت مالیات در نظر گرفته می‌شود و قطعاً این به ضرر شرکت خواهد بود.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت:

در صورتیکه شرکت‌های غیر فعال در چهار ماه اول سال نسبت به اعلام کردن غیر فعال بودن شرکت اقدام نکنند و دفاتر پلمپ و اظهارنامه سال قبل را ارسال مشمول جریمه الراس شدن مالیات می‌شوند.

انحلال شرکت چه مراحلی دارد؟

برای انحلال شرکت باید مراحل مختلفی را طی کرد. این مراحل به طور خلاصه به شرح زیر می‌باشد.

مرحله ۱.

مرحله اول از انحلال شرکت، تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای درخواست ثبت انحلال شرکت می‌باشد. در این جلسه حضور تمامی اعضاء و شرکاء برای امضای صورتجلسه الزامی است.

  • این مرحله در صورتی که حتی یکی از اعضاء مخالف باشد، منتفی می‌شود. مگر با رعایت تشریفات آگهی دعوت و درج آگهی دعوت مجمع در روزنامه کثیرالانتشار شرکت.

مرحله ۲.

پس از تنظیم صورت جلسه انحلال شرکت، مدیر تصفیه مشخص می‌شود. و تمامی اعضا و مدیر تصفیه باید صورت جلسه را امضاء کنند و مهر شرکت را بزنند.

مرحله ۳.

بعد از امضای صورتجلسه انحلال، مدارک لازم به همراه صورتجلسه امضاء شده، توسط پست به اداره ثبت تحویل داده شوند.

بعد از ارائه مدارک، زمان انحلال شرکت، ۱۰ – ۱۵ روز است. باید توجه کنید که تا زمانیکه آگهی انحلال شرکت در روزنامه کثیر الانتشار منتشر نشود، شرکت رسما منحل نمی‌شود.

A orange background with white text

Description automatically generated

سامانه ثبت درخواست و پیگیری مراحل انحلال شرکت

از طریق سامانه ثبت درخواست و پیگیری انحلال شرکت آسان ثبت شما می‌توانید به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به انحلال شرکت خود اقدام نمایید. با دنبال کردن راهنمای ثبت شرکت آسان‌ثبت می‌توانید به راحتی این روند قانونی را به انجام برسانید. شما می‌توانید مراحل انحلال شرکت‌ را با کمک و پشتیبانی تیم آسان ثبت انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت‌ها:

به طور مثال برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود باید مدارک زیر را آماده کنید

  • صورتجلسه انحلال شرکت مسئولیت محدود (حتما باید دارای امضای تمام اعضا و مدیر تصفیه باشد)
  • کپی مدارک شناسایی مدیر تصفیه (اگر جز شرکا نیست)
  • اصل آخرین روزنامه رسمی
  • اصل دعوت نامه از شرکا برای شرکت در مجمع فوق العاده ( در صورتی که برخی از سهامداران در دسترس نباشند )

شرکت‌های بدون فعالیت چقدر برای ارسال اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند؟

در پاسخ می‌توان این چنین گفت که شرکت‌هایی برای کل سال مالی غیر فعال باشند، هیچ گونه تعهد پرداخت مالیاتی نخواهند داشت. اما در هر زمانی در طول یک سال مالی، شروع به تجارت کنند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد خواهند بود همچنین باید حساب‌های شرکت و اظهارنامه مالیاتی آن دوره را نیز تهیه و ارسال نمایند. اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های غیر فعال به صورت سفید ارائه می‌شود، اگر به هر دلیلی این اظهارنامه ارائه نشود به معنای فعالیت شرکت و کسب درآمد است.

فرصت برای ارائه اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت غیر فعال، در چهار ماه ابتدایی سال در نظر گرفته شده است. در این مدت اگر اظهارنامه ارائه نشود، باید مالیات این مدت را پرداخت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در مدت زمانی که شرکت غیر فعال است نباید تراکنش مالی ثبت شود، گردش مالی شرکت باید صفر باشد، هیچ گونه فاکتوری مبنی بر خرید و فروش کالا یا ارائه خدمات نباید صادر شود، هیچ گونه تجهیزاتی برای شرکت باید خریداری شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید