دلایل کف نکردن قهوه بسیار زیاد است فرقی نمیکند قهوه شما ترک و یا اسپرسو باشد.شما میتوانید با رعایت یک سری نکات کف خوبی از قهوه خود بگیرید.در این مطلب از پارس مگ ما این ترفند ها و دلایل کف نکردن قهوه را به شما می گوییم.

دلایل کف نکردن قهوه - فنجان

فهرست محتوا نمایش

دلایل کف نکردن قهوه چیست ؟

برای علاقه‌مندان به قهوه، هیچ چیزی جذاب‌تر از یک قهوه خامه‌ای و پر کف نیست. یک قهوه آبکی و رقیق به‌هیچ‌عنوان مورد‌پسند دوستداران قهوه نیست و جذابیت خاصی برای هیچ کسی ندارد. اما سوالی که خیلی از ما در زمان درست کردن قهوه داریم این است که چرا قهوه من کف نمی‌کند ؟

کف نکردن قهوه دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات کهنه بودن قهوه و دمای نامناسب آب موجب بروز این مشکل می‌شود و برخی مواقع نیز این مشکل به روش تهیه قهوه مربوط است. در ادامه می‌توانید با چند دلیل کف نکردن قهوه آشنا شوید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید چای و قهوه بر سلامتی انسان

دلایل کف نکردن قهوه - میز

قهوه نامناسب ( اصلی ترین دلایل کف نکردن قهوه )

قهوه ترک بعد از اسپرسو دومین روش محبوب درست کردن قهوه به حساب میاد. همه دوست داران این قهوه نیز دنبال این موضوع هستند که قهوشون خامه ای و پر کف باشه. ولی در خیلی مواقع مشاهده می کنیم که نتیجه کار یک قهوه آبکی و بی مزه می باشد که اصلاً رنگ و رویی از قهوه ترک اصیل ندارد.

اولین و مهمترین موردی که باعث کف نکردن قهوه ترک می شود عدم خرید قهوه تازه و مناسب می باشد. بهترین کار این است که اگر دستگاه آسیاب دارید میکسی از دانه های قهوه خرید کنید و خودتان آنها را آسیاب کنید.

فراموش نکنید که آسیاب قهوه ترک باید خیلی ریز و در اصطلاح شبیه به آرد باشد تا قهوه شما قوام و غلظت کافی داشته باشد.

میکس درست انتخاب نکردید

این موردی که میخوام بهتون بگم به نوعی فوت کوزه گری فروشنده های قهوه است که اون رو به مشتریان به هیچ وجه نمیگن، ولی ما میگیم 

علت بعدی کف نکردن قهوه ترک اینه که اصلا میکس قهوه ای که انتخاب کرده اید اشتباه بوده، یعنی اگر قهوه شما کف میکرد و خامه ای میشد باید تعجب میکردید!!

شما برای داشتن یک قهوه ترک پر خامه و پر کف باید درصد قهوه روبوستا را بیشتر از عربیکا سفارش بدهید. بهترین درصد برای میکس 70 به 30 می باشد، یعنی 70 درصد قهوتون روبوستا باشه و 30 درصد عربیکا.

دلایل کف نکردن قهوه - قاشق

کشور سازنده قهوه مهم است

علت بعدی که باعث کف نکردن قهوه ترک می شود عدم انتخاب درست کشور تولید کننده قهوه می باشد. مردم کشور ترکیه که این قهوه را هر روز مورد استفاده قرار می دهند خیلی دنبال این نیستند که بخواهند روی قهوشون همیشه خامه باشه، به همین خاطر از قهوه برزیل با رست دارک استفاده می کنند.

اما ما ایرانی هایی که از این قهوه کمتر از مردم ترکیه استفاده می کنیم و از آن گاهاً برای مهمانی هامون استفاده می کنیم وجود خامه و کف خیلی برامون بیشتر اهمیت داره و نمیخوایم یک قهوه سیاه و بدون خامه داشته باشیم.

گفتیم قهوه ترک ما باید 70 درصد روبوستا باشه و 30 درصد عربیکا، حالا بهترین روبوستا برای خامه گرفتن، قهوه جاوه و قهوه پی بی می باشد، برای عربیکا هم قهوه مکزیک می باشد.

حرارت و دمای قهوه رو چک کن

یک نکته ای رو در مورد قهوه ترک بدونید؛ اگه جز افرادی هستید که خیلی نمی خواهید برای درست کردن قهوه وقت بزارید و آدم عجولی هستید لطفاً این قهوه رو بیخیال بشید! 

زمانی که شما قهوه جوش رو روی شعله گاز قرار می دهید اگر دمای زیر آن را بالا ببرید و شعله رو روی درجه زیاد قرار دهید باید فکر کف و خامه قهوه رو بیخیال بشید.

قهوه ترک باید روی حرارت کم و باحوصله درست بشه و بعد از اینکه قهوه شروع به بالا اومدن و کف کردن کرد آن را از روی حرارت بردارید، یادتان باشد نباید اجازه دهید قهوه شما شروع به جوشیدن کند زیرا باعث کف نکردن قهوه شما خواهد شد.

قهوه جوش از دلایل کف نکردن قهوه

خیلی از کسانی که قهوه ترک درست می کنند این سوال براشون پیش میاد که فرق جذوه (قهوه ساز ترکی) با قهوه جوش چیه ؟ ما قبلا این موضوع رو کامل بررسی کردیم ولی اگه بخوایم خلاصه بگیم یکی از مهمترین تفاوت ها قطره دهانه جذوه و قهوه جوش می باشد.

جذوه به گونه ای طراحی شده که قطر دهانه آن کم است و همین موضوع باعث می شود که قهوه در هنگام بالا آمادن خامه سطح خود را از دست ندهد و کف روی قهوه حفظ شود.

پس اگر قهوه جوشی دارید که دهانه آن خیلی گشاد است و یا حجم آن خیلی بزرگ تر از حد معمول است نباید خیلی انتظار خامه قهوه داشته باشید و همین موضوع یکی از علت ها کف نکردن قهوه شماست.

دلایل کف نکردن قهوه - فنجان قهوه ای

دمای بالای آب از دلایل کف نکردن قهوه

یکی از مواردی که شاید خیلی از افراد به آن دقتی ندارند دمای آب قهوه ترک می باشد. شاید شنیده باشید که میگن داخل قهوه ترک از یخ استفاده کنید، دلیل چیست ؟

بهتر است بدانید که وقتی شما از یک قطعه یخ در قهوه ترک استفاده کنید و یا اینکه دمای آب ابتدایی که برای درست کردن قهوه انتخاب می کنید، خیلی پایین باشد باعث می شود که قهوه دیرتر به حالت جوش برسد و به طور ناخودآگاه قوام و کف بیشتری داشته باشد.

پس کف نکردن قهوه ترک شما به دمای آبی که برای درست کردن استفاده می کنید بسیار وابسته می باشد و باید تلاش کنید که سردترین دمای ممکن را برای آب داشته باشید.

نوع قهوه

قهوه ترک، فرانسه، دمی و خانواده اسپرسو از انواع مختلف قهوه هستند. قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است. قهوه ترک از قهوه فرانسه غلیظ تر و از قهوه اسپرسو رقیق‌تر است و در قهوه ترک معمولاً لایه‌ای از کف نسبتا غلیظ دیده می‌شود. اسپرسو خالص ترین قهوه ای است که می توانید بنوشید.

دلایل کف نکردن قهوه - قهوه

ایراد در روش درست کردن قهوه ترک یکی از دلایل کف نکردن قهوه

یکی از علت های مهم کف نکردن قهوه به روش درست کردن آن مربوط می شود. برای اینکه قهوه شما کف کند، دو قاشق پودر قهوه ترک را با یک فنجان آب سرد و یک تکه یخ و مقداری شکر مخلوط نمایید و پس از ترکیب مواد اولیه کار همزدن را به آرامی انجام دهید و به هیچ وجه از همزن استفاده نکنید، سپس قهوه را روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید وهرگز اجازه ندهید که قهوه شما بجوشد زیرا اینگونه قهوه کف نمی کند و طعم قهوه تغییر می کند.

قبل از درست کردن قهوه، به بافت آن توجه کنید

یکی از نکات مهم برای تهیه قهوه کف‌دار و غلیظ استفاده از قهوه‌ای با بافت مناسب است. پودر قهوه ترک معمولا یکی از بهترین انواع قهوه است که خیلی خوب کف می‌کند. به خاطر داشته باشید که قهوه ترک باید بافت خیلی ریز و شبیه به آرد داشته باشد تا قهوه شما به خوبی کف کند و غلیظ شود. البته اگر قهوه بیشتر از یک حد خاص آسیاب و پودر شده باشد هم کف نمی‌کند و همین پودر کردن قهوه هم ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد.

دلایل کف نکردن قهوه - دانه قهوه

 دانه قهوه را در خانه آسیاب کنید

استفاده از قهوه نامناسب و مانده یکی از مهم‌ترین دلایل کف نکردن قهوه است. زمانی که مدت زمان زیادی از برشته شدن دانه قهوه گذشته باشد و قهوه شما کهنه باشد، قطعا در زمان آماده کردن کف نخواهد کرد. اگر می‌خواهید قهوه شما کف کند، باید دانه قهوه را از بیرون خریداری کرده و خودتان آن را در خانه آسیاب کنید.

استفاده از شکر به جای قند از دلایل کف نکردن قهوه

اگر دوست دارید قهوه شما شیرین باشد، بهتر است به جای شکر از یک یا ۲ حبه قند در قهوه ترک استفاده کنید. قند مقدار کف و خامه قهوه را افزایش می‌دهد.

دلایل کف نکردن قهوه - فنجان رنگی

دلایل کف نکردن قهوه اسپرسو

اکنون در صورتی که تلاش کرده اید در خانه اسپرسو درست کنید و می پرسید چرا اسپرسو شما کف ندارد ، همراه ما باشید؛

برخی اوقات هم این بدان معناست که شما نیاز به تمرین بیشتری دارید.

کرم یک کَف یا فوم برنزه یا قهوه ای مایل به قرمز می باشد که روی یک شات اسپرسو جای دارد.

در سطح ویژه یا علمی تر ، کرم حباب های کوچکی از دی اکسید کربن در ترکیبات قهوه می باشد.

فشار به وجود آمده در قهوه اسپرسو تا حدی آب را تجزیه می نماید و در نهایت این حباب های کوچک ایجاد می شود.

دلایل کف نکردن قهوه - زن

در ادامه سایر عوامل مهم رو براتون قرار دادیم که میتونید چک کنید:

ممکن است مهمترین دلیل نحوه اسیاب کردن باشد.

فشرده شدن قهوه تون که باید ۲۰ کیلو فشارش بدید.

فشار آب دستگاه گاها تا ۹ بار ۹ اتمسفر قرار میگیره.

دمای آب شما باید حدود ۲۰۰ درجه فارنهایت باشه و فیلتر پورتافیلتر شما نباید آنقدر سرد باشد که روی این امر اثرات بسیاری بگذارد.

شماره آسیاب اسپرسو چون در دستگاه ها متفاوته پس در صورتی که از دستگاه کم استفاده میکنید وقتی میخواید کار کنید، بزارید چند ثانیه آب بره و فشارش گرفته بشه تا قهوه تون رو نسوزونه و بعدش استفاده نمایید.

افزون بر این در صورتی که قهوه شما کهنه می باشد (بیشتر از چند هفته قبل برشته شده است) ، در این صورت تهیه کرم یا کف بسیار دشوارتر است.

یا در صورتی که دانه های قهوه شما در ۴۸ ساعت گذشته بو داده بودند ، ممکن است برای تهیه کرم هم مشکل داشته باشید.

چک کنید که آیا قهوه ای که استفاده می کنید بین ۲ تا ۲۱ روز از تاریخ برشته شدن گذشته است یا نه!

دلایل کف نکردن قهوه - اسپرسو

روش کف کردن قهوه اسپرسو با دستگاه چگونه است ؟

برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو کف دار با دستگاه باید در مخزن دستگاه مقداری آب سرد بریزید. سپس پرتافیلتر را از داخل دستگاه بردارید و بین ۱۵ تا ۲۱ گرم پودر قهوه در آن بریزید. پودر قهوه را به وسیله «تمپر» فشرده کنید و در جای خود قرار دهید. سپس فنجان را زیر دستگاه بگذارید دکمه خروج آب را بزنید تا دستگاه شروع به کار کند. در این زمان اسپرسو از دستگاه خارج می‌شود و می‌توانید از طعم این اسپرسو کف‌دار لذت ببرید.

دلایل کف نکردن قهوه - اسپرسوساز

انواع قهوه ترک

انواع مختلفی از قهوه ترک وجود دارد که بر اساس نحوه تهیه و طعم آنها متفاوت هستند. در اینجا برخی از محبوب ترین انواع قهوه ترک آورده شده است:

  • قهوه دیبک: یکی از قدیمی ترین انواع قهوه ترک است. برای تهیه این قهوه، دانه های قهوه به طور سنتی در هاون کوبیده می شوند تا به پودر بسیار نرمی تبدیل شوند. قهوه دیبک طعمی غنی و پیچیده دارد و معمولاً با شکر کم یا بدون شکر سرو می شود.
  • قهوه آدانا: نوع دیگری از قهوه ترک، قهوه آدانا است که برای تهیه آن از آب کمتری نسبت به سایر انواع قهوه ترک استفاده می شود. این قهوه طعمی غلیظ و قوی دارد و معمولاً با شکر زیاد سرو می شود.
  • قهوه تلخ: قهوه تلخ با شکر بسیار کم و یا بدون شکر تهیه می شود. این قهوه طعمی بسیار تلخ دارد و معمولاً به عنوان یک نوشیدنی شفابخش استفاده می شود.
  • قهوه بنه نوع دیگری از قهوه ترک است که با دانه های بنه (نوعی قهوه بدون کافئین) تهیه می شود. این قهوه طعمی شبیه به قهوه دارد، اما کافئین کمتری دارد.

راه‌حل‌هایی برای کف کردن قهوه ترک

برای رفع مشکل کف نکردن قهوه ترک، می توان از نکات زیر استفاده کرد:

  • از قهوه های ترکیبی استفاده کنید. در این ترکیبات، معمولاً از قهوه های روبوستا و عربیکا استفاده می‌شود. قهوه روبوستا روغن کمتری نسبت به قهوه عربیکا دارد و آسیاب آن نیز معمولاً درشت تر است. این عوامل باعث می‌شود که قهوه ترک کف بیشتری ایجاد کند.
  • از ظرف مناسب استفاده کنید. ظرفی با دهانه پهن و ارتفاع متوسط انتخاب کنید.
  • آب را در دمای مناسب (حدود 90 درجه سانتیگراد) بجوشانید.
  • قهوه را به آرامی هم بزنید.

دلایل کف نکردن قهوه - قهوه ترک

بهترین روش دم کردن قهوه ترکیه ای

قهوه ترکیه ای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیاست. این نوشیدنی با طعم و بوی خود، علاوه بر شادی و خوشحالی، به شما انرژی و قدرت می دهد. برای تهیه قهوه ترکیه ای، باید از بهترین روش دم کردن استفاده کرد تا بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه، بهترین روش دم کردن قهوه ترکیه ای را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای قهوه ترک

  • قهوه ترکیه ای
  • آب
  • قوری
  •  فنجان
  • شکر (اختیاری)

روش دم کردن قهوه ترک

  1.  قوری را پر از آب سرد کنید و قهوه را اضافه کرده و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب جوشید.
  2.  بعد از جوشیدن آب، قوری را از حرارت بردارید و برای هر فنجان قهوه، یک قاشق قهوه ترکیه ای استفاده کنید.
  3.   بهتر است حرارت را کم کنید تا قهوه زیادی بجوشد.
  4. . بعد از چند دقیقه، قوری را از حرارت بردارید
  5.  قهوه را به دلخواه شکر اضافه کنید.
  6.  لذت ببرید! قهوه ترکیه ای شما حاضر است.

نکات مهم در دم آوری قهوه

  • -برای بهترین نتیجه، از قهوه ترکیه ای با کیفیت استفاده کنید.
  •  همچنین، می توانید قهوه را به همراه زعفران یا هل نیز دم کنید.
  •  اگر قهوه را برای چندین نفر دم می کنید، بهتر است قوری بزرگ تری استفاده کنید.
  • می توانید قهوه را با شیر نیز مخلوط کنید.
  • برای بهترین نتیجه، قهوه را در فنجانی با لب های باریک و عمیق سرو کنید.
  • از قاشق چوبی برای هم زدن فهوه ترک استفاده نمایید.
  • جوشاندن کم و یا زیاد قهوه باعث تغییر در طعم می شود.
  • بهترین  فنجان برای سرو قهوه ترک، فنجان‌هایی با حجم ۸۰ تا ۱۰۰ سی‌سی می باشند.
  • برای دم کردن قهوه از ظروف مسی استفاده شود.

با این روش دم کردن قهوه ترکیه ای، مطمئناً بهترین نتیجه را خواهید گرفت. لذت ببرید!

دلایل کف نکردن قهوه - نعلبکی

دلیل دم آوری قهوه ترک با آب سرد

یکی از مسائلی است که برای بسیاری از علاقه مندان به قهوه ترکیه ای مبهم است. در ادامه مطلب به دلیل دم آوری قهوه ترک با آب سرد پرداخته خواهد شد.

در ابتدا، باید بگوییم که دم آوری قهوه ترک با آب سرد، یکی از روش های سنتی تهیه قهوه ترکیه ای است که در بسیاری از مناطق ترکیه و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به دلیل مزایای فراوانش، بسیار محبوب است.

اولین دلیل استفاده از آب سرد در دم آوری قهوه ترک، کاهش نفوذ قهوه به آب است. با استفاده از آب سرد، قهوه بهترین طعم و بو را حفظ می کند و نفوذ کمتری به آب دارد. در نتیجه، قهوه ترکیه ای با طعم و بوی بهتری سرو می شود.

دومین دلیل استفاده از آب سرد در دم آوری قهوه ترک، افزایش میزان کف در قهوه است. با استفاده از آب سرد، قهوه ترکیه ای با کف بسیار بالا و ضخامت مناسب سرو می شود. این مزیت، به خصوص برای علاقه مندان به قهوه با کف بالا، بسیار مهم است.

کدام قهوه کف بیشتری دارد ؟

به طور کلی، قهوه هایی که با فشار زیاد دم می‌شوند، کف بیشتری دارند. این قهوه ها عبارتند از:

  • قهوه اسپرسو: قهوه اسپرسو با فشار 9 بار از دانه های قهوه آسیاب شده ریز تهیه می‌شود. قهوه اسپرسو دارای کفی غلیظ و مخملی است.
  • قهوه کاپوچینو: قهوه کاپوچینو از ترکیب قهوه اسپرسو، شیر و فوم شیر تهیه می‌شود. فوم شیر موجود در کاپوچینو باعث ایجاد کف در این نوشیدنی می‌شود.
  • لاته: قهوه لاته از ترکیب قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شود. اگر قهوه لاته به روش صحیح دم شود، دارای کفی سبک و لطیف است.

دلایل کف نکردن قهوه - همزن

سوالات متداول

چیکار کنم قهوه ترک کف کنه ؟

برای کف کردن قهوه ترک باید از پودر قهوه و قهوه جوش مناسبی استفاده کنید و قهوه را با حرارت پایین روی حرارت قرار دهید. زمانی که قهوه شروع به کف کردن کرد، شعله گاز را سریع خاموش کنید. سپس کف قهوه را بردارید و داخل فنجان بریزید و دوباره قهوه را روی حرارت قرار دهید تا باز هم کف کند.

دلایل کف نکردن قهوه در اسپرسوساز چیست ؟

از جمله دلایل خامه ندادن اسپرسوساز می‌توانید این موارد باشد:

  • آسیاب نامناسب دانه قهوه
  • دما و فشار آب (دمای آب باید تا ۲۰۰ درجه فارنهایت باشد و فشار آب ۹ بار باشد)
  • فشرده کردن قهوه
  • سرد بودن پرتافیلتر
  • زمان برشته شدن قهوه (بین ۲ تا ۲۱ روز باید از زمان برشته شدن قهوه گذشته باشد)

کدام قهوه کف بیشتری دارد ؟

قهوه کاپوچینو که از ترکیب مساوی اسپرسو، شیر جوشیده و کف شیر تهیه می‌شود، بیشترین مقدار کف را بین انواع قهوه دارد و ۳۳ درصد از حجم آن کف است. بعد از آن قهوه اسپرسو و قهوه ترک کف بیشتری نسبت به سایر انواع قهوه دارند.

دلایل کف نکردن قهوه ترک چیست ؟

کهنه بودن قهوه، استفاده از قهوه‌ای که به خوبی پودر نشده و همچنین آماده کردن قهوه در قهوه جوش نامناسب و به روشی غیراصولی روی حرارت زیاد موجب می‌شود تا قهوه ترک به خوبی کف نکنید و آبکی شود.

دلیل علمی کف قهوه چیست ؟

کف قهوه درواقع یک لایه کف معطر و خوشرنگ روی قهوه است که به دلیل ترکیب حباب‌های هوا با روغن‌های محلول در قهوه آسیاب شده ایجاد می‌شود. معمولا نوع قهوه و نحوه آماده کردن آن بر میزان کف قهوه موثر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید