افسردگی، سایه ای سنگین بر زندگی بسیاری از افراد است. احساس مداوم غم، ناامیدی و فقدان لذت که در این اختلال رخ می دهد، می تواند عملکرد روزانه و روابط فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اما چه عواملی باعث بروز افسردگی می شوند؟ در این مطلب به این پرسش مهم می پردازیم و با بررسی دلایل مختلف، به درک عمیق تری از این اختلال روانی دست می یابیم.

شایع ترین علت افسردگی

افسردگی یک بیماری پیچیده با علل متعدد است. در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد که شایع ترین دلیل افسردگی چیست، عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی همگی نقش مهمی ایفا می کنند. یکی از شایع ترین دلایل افسردگی، عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی است. سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین از جمله انتقال دهنده های عصبی هستند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. عدم تعادل در این مواد شیمیایی می تواند منجر به علائم افسردگی مانند غم و اندوه، ناامیدی، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و تغییرات در اشتها و خواب شود.

عوامل موثر بر افسردگی

همانطور که گفتیم، تنها یک دلیل واحد باعث بروز افسردگی نمی شود و در بیشتر مواقع دلایل متعددی برای آن وجود دارد. در ادامه برخی از این علل را بررسی میکنیم. در صورتی که هر کدام از این موارد را در خود یا یکی از عزیزان خود مشاهده کردید، به سرعت از خدمات مشاوره افسردگی استفاده کنید و برای درمان افسردگی تلاش کنید.

۱. ژنیک و افسردگی، آیا ارتباطی دارند؟

این سوالی است که بسیاری از افراد با سابقه خانوادگی افسردگی با آن روبرو هستند. در حالی که ژنتیک نقشی در ابتلا به افسردگی ایفا می‌کند، اما به تنهایی تعیین کننده نیست. به عبارت دیگر، داشتن ژن‌های مرتبط با افسردگی به معنای حتمی بودن ابتلا به این بیماری نیست. اما تحقیقات نشان داده اند که احتمال ابتلا به افسردگی تا حدودی می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد. اگر فردی در خانواده خود سابقه افسردگی داشته باشد، احتمال اینکه خود نیز به این اختلال دچار شود بالاتر است.

در صورتی که فکر میکنید به افسردگی مبتلا هستید، حتما سابقه افسردگی در خانواده خودتان را نیز با پزشک در میان بگذارید. او میتوانید در این باره بیشتر شما را راهنمایی کند و به شما اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

۲. سبک فکری منفی میتواند از دلایل افسردگی باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، سبک فکری منفی ممکن است یکی از دلایل اصلی افسردگی باشد. در واقع، تحقیقات نشان داده است که افراد افسرده، بیشتر از دیگران به افکار منفی خودکار، نشخوار فکری، و دیدگاه‌های منفی نسبت به خود، دنیا و آینده تمایل دارند. در واقع افرادی که الگوهای فکری منفی مانند خود انتقادی، فاجعه سازی و کمال گرایی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. این الگوهای فکری منجر به تفسیر منفی از رویدادها و کاهش عزت نفس می شوند. پس به این مورد دقت بسیار زیادی داشته باشید.

۳. ارتباط استرس و افسردگی چگونه است؟

استرس و افسردگی دو مقوله به هم پیوسته هستند که می‌توانند یکدیگر را تشدید کنند. استرس، واکنش طبیعی بدن به چالش‌ها و سختی‌های زندگی است، اما اگر مزمن و طولانی‌مدت شود، می‌تواند به افسردگی منجر شود. از سوی دیگر، افسردگی می‌تواند توانایی فرد در مقابله با استرس را کاهش دهد و به چرخه‌ای منفی از استرس و افسردگی دامن بزند. دلیل این مورد این است که قرار گرفتن در شرایط استرس زا برای مدت طولانی می تواند سیستم عصبی بدن را خسته کرده و باعث تغییرات هورمونی شود که در نهایت به افسردگی منجر می شود.

۴. آیا تنهایی بر افسردگی اثر دارد؟

روابط اجتماعی مثبت نقش مهمی در سلامت روان دارند. کمبود ارتباطات اجتماعی و احساس تنهایی می تواند بر خلق و خو تاثیر منفی گذاشته و خطر افسردگی را افزایش دهد. بنابراین، می‌توان گفت که تنهایی و افسردگی دو یار همیشگی هستند که یکدیگر را تشدید می‌کنند. برای جلوگیری از افسردگی و درمان آن، توجه به سلامت اجتماعی و ایجاد روابط معنادار با دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برای اینکه تشخیص نهایی داده شود، باید با یک پزشک متخصص در این باره مشورت کرد.

۵. سلامت جسمی و افسردگی

سلامت جسمی و افسردگی به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر مرتبط هستند. به طوری که هر کدام می تواند بر دیگری تاثیر بگذارد. از یک طرف، افسردگی می تواند منجر به مشکلات جسمی مانند خستگی، درد، و مشکلات گوارشی شود. از سوی دیگر، بیماری های جسمی نیز می توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. برخی بیماری های جسمی نیز مانند کم کاری تیروئید، بیماری های قلبی عروقی و حتی کمبود ویتامین ها می توانند بر خلق و خو تاثیر گذاشته و خطر افسردگی را افزایش دهند. اما اینکه این موارد واقعا بر افسردگی شما تاثیر داشتند را به یک پزشک متخصص بسپارید.

۶. مشکلات مالی و افسردگی، دو روی یک سکه

نگرانی های مالی و فشار برای تامین معاش می تواند منجر به استرس و اضطراب شود و در برخی موارد به افسردگی منجر گردد. از طرفی هم افسردگی می تواند باعث تشدید این مشکلات شود. به این صورت که شما به دلیل علائم افسردگی مانند خستگی، نتوانید در کار خود پیشرفت کنید و به صورت موثر کار کنید. این چرخه معیوب می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و رهایی از آن دشوار به نظر برسد. اما خوشبختانه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد.

درک دلیل افسردگی، اولین قدم درمان است

همانطور که مشاهده کردید، افسردگی می تواند ناشی از طیف وسیعی از عوامل باشد. شناخت این عوامل به خودشناسی و درک بهتر بیماری کمک می کند. با این حال، تشخیص دقیق و انتخاب روش درمانی مناسب تنها در حیطه صلاحیت متخصصان روانشناس و روانپزشک قرار دارد. پس برای اینکه در نهایت متوجه دلیل اصلی این مشکل شوید، باید از پزشک متخصص در این زمینه مشاوره دریافت کنید و از آن ها راهنمایی دریافت کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

اگر احساس می کنید علائمی از افسردگی را تجربه می کنید، به تعویق انداختن درمان می تواند وضعیت را وخیم تر کند. در اسرع وقت به یک متخصص روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که افسردگی قابل درمان است و با دریافت کمک های تخصصی می توانید بر این اختلال غلبه کرده و زندگی شاد و پر معنایی داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که این مطلب صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و جایگزین مشاوره با متخصص نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید